Boot bådmesse i Düsseldorf (Søren Madsen, 2020)

Der er mange typer pilgrimsrejser – og pilgrimme …
Nogen valfarter til Bethlehem. Nogen skal til Mekka. Andre igen skal ud på Compostela’en.
Men bådfolket, de skal mindst een gang i livet opleve verdens største bådmesse i Düsseldorf 😉 Jeg havde fornøjelsen af at besøge messen i weekenden den 25. og 26. januar 2020 og kan nu møde min havgudinde Salacia med ro.

Messen varer en hel uge og foregår i messehallerne lige nord for byen og tæt på lufthavnen. Det er relativt nemt at komme dertil med både tog, bil og fly. Tager man flyet er der gratis bus fra lufthavnen. Desuden gælder indgangsbilletten også som billet til al offentlig transport til og fra messen de dage man er der. Meget praktisk.
Jeg tilmeldte mig “boot.club” og købte igennem dem en to-dages billet til 17,- € (ca. 127,- kr.).

Verdens største bådmesse er jo lidt af en størrelse at skulle overskue. Jeg gik sammenlagt over 20 km i de to dage jeg var dernede!
Messen breder sig over hele 17 haller, og dækker alt fra den allermindste jolle til de allerstørste yachts fra MCY, Ferretti Group osv.
Desuden er en del af messen dedikeret til dykning og anden vandsport (meget aktiv hal).

Størrelsen taget i betragtning kan det godt virke lidt uoverskueligt. Man kan derfor benytte messens App (Boot) og gennem App’en planlægge hvordan man bevæger sig gennem alle hallerne så man får set alt det man kom for at se. Der er så mange smukke både at man let kommer til at rende svinkeærinder. Medmindre man tager dertil for kun at se på enkelte specifikke både skal man bruge mindst to dage. 

Jeg brugte langt det meste af min tid i hallerne med motorbåde (man er vel fra KMK), men der var da bestemt også nogle meget smukke motorsejlere repræsenteret.
Det giver som altid et helt andet indtryk at kunne gå rundt mellem (og på) modellerne fra Windy, Marex, Nimbus, Saga, Fjord, Axopar, Glastron, Regal osv.

Fornemmelse af størrelse, samlekvalitet og hvordan båden håndteres på vandet kan bare mærkes bedre når man står der med hænderne på rattet og i tankerne har pantsat alt hvad man ejer fordi man er blevet forblændet af de smukke linjer. Det går også i den anden retning f.eks når man går omkring Fairlines sprit-nye satsning Fairline F33 som er flot og imponerende; men når man så kommer ombord var der, i min optik, et par ting som var absolut upraktiske på grænsen til at være farlige på åbent vand. Lidt pudsigt for en Daycruiser i den prisklasse.

Der er desuden en lang række eksklusive bådfirmaer på messen så man kan bestemt også få styret sin afhængighed af poleret teak!
Sidst, men ikke mindst, var der SÅ meget udstyr i udstillet at jeg til sidst fik åndenød.

Mine favoritter på messen var:

Nerea NY24 – Smukke, smukke linier men frygtelig dyr
Pardo 38 – Italiensk design og anvendelig walk-around i samlet pakke (og endnu dyrere)
Regal 2000 ES – Klassisk amerikansk og bundsolid bowrider

Som sagt – hvis man har saltvand i blodet kan jeg kun anbefale at man een gang i livet smutter en tur til Düsseldorf (når Corona-bæstet er slået ned!)